به گزارش
جام جم آنلاین، یوسف نوری در گفت و گویی تلویزیونی گفت: اولین اقدام تحولی در راستای ایجاد سند تحول بنیادین تحول در مرکز سقل آموزش و پرورش یعنی همان تربیت معلم است.
او گفت: دانشگاه فرهنگیان بیشینه زیادی دارد. در ابتدای دهه ۹۰ تبدیل به دانشگاه شده است، اما متاسفانه دستخوش حواشی شده که باید در این سالها آن را ترمیم میکردیم.
نوری افزود: در دانشگاه فرهنگیان نسبت استاد به دانشجو یک به ۱۱۰ بود. در حالی که در برنامه ششم باید یک به بیست باشد. اولین اقدامی که با همکاری وزارت علوم انجام شد ترمیم این نسبت است. جمعیتی بالغ بر ۵۶۰۰ دکتر معلم داریم که از بین اینها ۱۰۰۰ نفر برای دانشگاه فرهنگیان جذب میشوند.
او گفت: در زیست بوم آموزش الکترونیکی دانشجویان ما باید مهارت کار با نرم افزارهای رشته خود را بلد باشند لذا هر دانشجو معلمی که فارغ التحصیل میشود حتما باید آزمون جامع استاندارد را بدهد و ۶ مهارت را هم نیز فرا بگیرد تا گواهی سلامت معلمی را دریافت کند که در رتبه بندی نیز حائز اهمیت است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برای معلمان چند پایه در دانشگاه فرهنگیان رشته نداشتیم و اکنون این موضوع در حال پیگیری است. یعنی معلم باید تمام ۶ ساحت علمی را یاد گرفته باشد. در این مدت توانستیم دانشگاه فرهنگیان را در راستای سند تحول بنیادین احیا کنیم که کار بزرگی برای وزارت آموزش و پرورش است.
نوری درباره رتبه بندی معلمان گفت: یکی از کارهایی که برای معلمین باید انجام شود همین لایحه است. لایحه رتبه بندی معلمان برای یک دهه قبل است و باید اجرا میشد؛ که در این دولت با همت که وجود داشت سال گذشته در اسفند ماه قانونی در این بار تصویب شد.
او ادامه داد: رتبه بندی معلمان وارد فاز عملیات شده است و در این مدت آیین نامه آن نیز آماده شده، البته مشکلاتی نیز وجود دارد نهایتا آیین نامه اول در تیر ۱۴۰۱ تصویب و پس از اصلاح در ۱۵ همین ماه آیین نامه نهایی شد.
او ادامه داد: سامانه رتبه بندی معلمان از امروز باز شده است لذا به صورت آزمایشی همکاران میتوانند کارهای خود را انجام دهند، اما از ۲۶ مرداد ماه سامانه به صورت رسمی شروع به کار خواهد کرد.
به گفته نوری بخشی از مطالبات نیز به همکاران پرداخت خواهد شد البته این را هم باید عنوان کرد که رتبه بندی معلمان امری زمان بر است. البته از تاخیر صورت گرفته بابت آیین نامه رتبه بندی معلمان نیز از تمامی همکاران عذر خواهی میکنم.
او افزود: بیش از ۸۰۰ هزار نفر شامل رتبه بندی میشوند، اما سعی میکنیم سریعتر کارها را انجام دهیم لذا بخشی از مطالبات را به تدریج پرداخت خواهیم کرد. شروع رتبه بندی برای هر فردی حداقل یک ماه طول خواهد و میتوان گفت تا آخر سال کامل عملی خواهد شد.
نوری افزود: مسابقات فرهنگی و ورزشی معلمین ۱۴ سال بود که انجام نمیشد، اما امسال با همت همکاران بار دیگر احیا شد که رویداد بزرگ و خوبی در جامعه آموزش و پرورش بود. عموم اعتباراتی که از سازمان برنامه بودجه دریافت میکنیم حق و حقوق کارکنان آموزش و پرورش و پرسنل است.
او گفت: آموزش و پرورش به این دلیل که زود بازده نیست به آن توجه چندانی نمیشود که البته در این دولت سعی شده این اتفاق پیش نیاید. خیرین ما سال گذشته ۳۴۰۰ میلیار هزینه کردند، امسال هم نیز ۸۰۰۰ میلیار اعتبار پیش بینی کرده اند.
نوری درباره هزینه مدارس دولتی و غیر دولتی در کشور افزود: سه دسته مدرسه داریم. دولتی، غیر دولتی و مدارس خاص. درباره مدارس غیر دولتی اگر تخلفی صورت گرفته است با توجه به شهریههایی که به نسبت به هر مدرسه تعیین کرده ایم مردم میتوانند اعتراض خود را اعلام کنند و حتما به آن رسیدگی میشود. یکی از شاخصهای تعیین شهریه مدارس، موفقیتهای مدارس در سالهای گذشته است که شورای مدارس غیر دولتی این ارقام وقیمتها را برای مدارس تعیین کرده اند و امسال در این رابطه مشکل نداریم. تا کنون بیش از ۴۰ مدرسه را به دلیل بعضی تخلفات شناسایی شده اند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مورد دوم مدارس دولتی خاص هستند مثل مدارس سمپاد؛ که حق ثبتی را از والدین میگیرند که میانگین کشوری ۳ میلیون تومان است که به ۴۰ درصد افراد تخفیفهایی نیز تعلق میگیرد.
او گفت: بخش اعظمی از قبولیهای کنکور امسال حاصل همین مدارس سمپاد دولتی است که ۳۰ درصد دانش آموزان سمپاد فرزندان همکاران فرهنگی ما هستند که وضع مالی چندان مناسبی ندارند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: اکنون ۱۳ و نیم میلیون نفر دانش آموز داریم که بیشتر آنها شهریه پرداخت نمیکنند. البته ما باید تمامی مدارس را با کیفیت کنیم و همه در مدارس با کیفیت درس بخوانند. وجود مدارس غیر دولتی از نظر کمی کمک به آموزش و پرورش است، اما اگر بررسی شود اختلافاتی را این موضوع در کشور به وجود آورده است. در دنیا مدارس ابتدایی غیر دولتی و خصوصی به ندرت داریم و به نوعی ما در جهان خاص هستیم.
نوری گفت: امسال ۷۵ درصد قبولیهای ما دولتی بود، اما متاسفانه در جامعه گفته میشود سمپاد دولتی نیست، در حالی که مدارس استعدادهای درخشان نیز دولتی محسوب میشود. برای مردم ذهنیت اشتباهی ایجاد کردند که مدارس سمپاد غیر دولتی هستند.
اصلاحات آییننامه رتبهبندی معلمان
هیأت وزیران در جلسه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور کشور و سازمان اداری استخدامی کشور و دو نفر از اعضای کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر و به استناد ماده ۹ قانون نظام رتبهبندی معلمان مصوب ۱۴۰۰، آییننامه اجرایی قانون یاد شده را تصویب کرد.
اما مجلس اعلام کرد که این آییننامه اشکالاتی دارد و دولت، این ایرادها را برطرف کرد اما اصلاحات شامل چه مواردی است:
هیأت وزیران در جلسه نهم مرداد 1401 به پیشنهاد شماره 48645.73175 مورخ سوم مرداد 1401 معاونت حقوقی رئیسجمهور و به استناد اصل و یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:
آییننامه اجرایی قانون نظام رتبهبندی معلمان موضوع تصویبنامه شماره 59426.ت59794ه مورخ 12 تیر 1401 به شرح زیر اصلاح میشود.
1- ماده(3) به شرح زیر اصلاح میشود:
ماده 3- مشمولان این آییننامه عبارتند از معلمان موضوع جزء(1)ماده (2) قانون، اشخاص موضوع تبصره ماده(4) قانون و عناوین معادل آنها در طرح طبقهبندی مشاغل معلمان.
2- تبصره (3) ماده (3) به شرح زیر اصلاح میشود:
تبصره 3- اشخاصی که هماکنون رسالت خطیر تعلیم و تربیت دانشآموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی بر عهده ندارند، از قبیل کارکنان مأمور یا انتقالی به سایر دستگاههای اجرایی (با حفظ پست سازمانی یا بدون آن)، کارکنان مأمور به مدارس غیردولتی( به استثنای مدیران و معاونانی که معلم بوده و از آموزش و پرورش حقوق دریافت مینمایند) و افراد انتقالی به دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی، مشمول این آییننامه نمیباشند.
3- متن زیر به عنوان تبصره(4) به ماده(3) اصلاح میشود:
تبصره 4- اجرای رتبهبندی منوط به تکمیل فرایند استخدام مطابق قوانین و مقررات خواهد بود.
4- در جدول شماره(3) ذیل تبصره(2) ماده(4)، در ستون مربوط به شایستگیهای حرفهای، امتیاز مربوط به آموزشیار معلم به رقم(120) و امتیاز مربوط به مربی معلم به رقم(130) اصلاح میشود.
5- در تبصره(4) ماده(4)، بعد از عبارت «قانونی هستند» عبارت «مراجع مزبور مکلفند ظرف مهلت بیست روز تقویمی پاسخ لازم را ارسال نمایند. در غیر این صورت هیأتهای ممیزه از طرق قانونی، مجاز به ارزیابی خواهند بود». الحاق و تبصره (5) ماده یادشده حذف میشود.
6- ماده (6) حذف و عنوان مواد بعدی به ترتیب اصلاح میشود.
7- در بند(1) ماده(9)،، عبارت «طرح طبقهبندی مشاغل معلمان و نیروهای توانبخشی مدارس استثنایی» به عبارت «آییننامه» اصلاح و در بند (3) ماده یاد شده، بعد از عبارت «اعضای هیأت ممیزه» عبارت «مشمول قانون» الحاق میشود.
8- در ماده(11)، عبارت «و در صورتی که منجر به محکومیت فرد شود، متخلف علاوه بر مجازات انتظامی، از دریافت فوقالعاده رتبهبندی در همان دوره ارزبابی محروم خواهد شد» حذف میشود.
9- در ماده(21) عبارت «مشاغل طرح طبقهبندی مشاغل معلمین» به عبارت «رسته آموزشی و فرهنگی( مشاغل طرح طبقهبندی مشاغل معلمین)» اصلاح میشود.
10- در ماده (24)، عبارت «و متخلف علاوه بر مجازات انتظامی، از دریافت فوقالعاده رتبهبندی تا دو دوره محروم خواهد شد» حذف میشود.
آش نخورده و دهان سوخته رتبه بندی معلمان
بعد از اصلاح آییننامه، نوبت اجراست؛ برای فرهنگیان این پرسش مطرح است که آییننامه چه زمانی اجرا میشود و آیا اجرای آن به آغاز سال تحصیلی میرسد؟
آقای محمودی از جمله معلمانی است که معتقد است در چند ماه اخیر موضوع رتبهبندی، او و همکارانش را آزرده کرده است؛ این معلم باسابقه به خبرنگار فارس گفت: در چند ماه اخیر، خبرهای متعددی درباره رتبهبندی معلمان اعلام شده است و واقعا برای فرهنگیان این سؤال مطرح است که چرا وقتی هنوز رتبهبندی اجرا نشده است این همه خبر منتشر میشود؟
وی ادامه داد: به نظرم یک دانشجو بیاید موضوع انتشار اخبار رتبهبندی معلمان در رسانهها را به عنوان پایاننامهاش انتخاب کند و مستند اعلام شود که چقدر خبر درباره یک موضوع وابسته به معلمان مطرح میشود. فقط درباره میزان افزایش حقوق معلمان در پی رتبهبندی، صدها خبر منتشر شده است.
آقای رضایی هم که در آستانه بازنشستگی است، به خبرنگار فارس گفت: یکبار یک بنده خدایی به من گفت که شما معلمان نصف روز کار میکنید، تابستان و عیدها هم تعطیل هستید و مدام مینالید. حقوقتان هم که مدام اضافه میشود.
وی افزود: این طرز تفکر را در برخی افراد دیدهام. به همان فرد گفتم که تو همیشه از ارتباط با فرزندت گلایه داری و نمیتوانید همدیگر را درک کنید چطور فکر میکنی که یک معلم کار راحتی دارد که با 40 دانشآموز سر و کله میزند.
آقای رضایی اضافه کرد: به نظرم مسؤولان وزارت آموزش و پرورش به جای اعلام اخبار میزان افزایش حقوق معلمان، به فرهنگسازی کار معلمی بپردازند.
چه تعداد معلم مشمول رتبهبندی معلمان میشوند؟
«کارگروه اجرایی رتبه بندی معلمان» در اطلاعیه شماره یک خود اعلام کرد: به اطلاع جامعه معلمان میرساند با عنایت به حمایت و پیگیریهای رئیس جمهور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر تصویب و اجرای قانون رتبهبندی معلمان و همچنین پیرو دستور و تأکید وزیر آموزش و پرورش مبنی بر تسریع فرایند اجراییسازی قانون رتبهبندی معلمان و اطلاعرسانی به موقع و شفاف مراحل انجام امور به جامعه معلمان، میز کار رتبه بندی معلمان(ناظر ستادی) با حضور نمایندگانی از بخشهای مختلف وزارت آموزش و پرورش، آغاز به کار کرد.
این میز کار با حضور نمایندگانی از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی، مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی، دفتر توسعه آموزشهای مجازی و فناوری و امنیت اطلاعات، معاونت برنامهریزی و توسعه منابع و مرکز برنامهریزی منابع انسانی و امور اداری و با هدف جمعآوری و رفع ابهامات و پرسشهای احتمالی، تکمیل و اصلاح سامانه رتبهبندی معلمان، تدوین راهنماهای لازم، طراحی دورههای تربیت ارزیاب و... برگزار میشود.
وزیر آموزش و پرورش در سفر اخیر خود به استان کرمان و در نشست شورای اداری شهرستان فاریاب با اشاره به تأیید آییننامه اجرایی قانون رتبهبندی معلمان گفت: این طرح با هدف ارتقای جایگاه معلم و صلاحیت معلمی و افزایش رضایت شغلی معلمان در نظام تعلیم و تربیت اجرایی میشود.
وی افزود: برای بیش از ۸۰۶ هزار فرهنگی آیین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان اجرا میشود.
به گزارش فارس، آموزش و پرورش برای اجرای رتبهبندی، پیش نیازهایی را لازم دارد که در حال مهیای آن است؛ اکنون باید دید که این پیشنیازها چه زمانی آماده میشود و بالاخره رتبهبندی به ایستگاه پایانی میرسد یا خیر؟!